Retro pociąg z lokomotywą parową. Ta atrakcja w Polsce kosztuje grosze

Dodano:
Lokomotywa parowa, zdjęcie ilustracyjne Źródło: Shutterstock / Simlinger
W Polsce można podróżować nie tylko PKP Intercity i Polregio. Średzka Kolej Powiatowa to obowiązkowa atrakcja dla fanów zabytkowej kolei.

Ma tylko czternaście kilometrów, ale i tak przyciąga mieszkańców z całego województwa. W końcu nie chodzi o długość, ale o wyjątkowy klimat, którego pasażerowie Średzkiej Kolei Powiatowej w PKP Intercity i Polregio nie znajdą. 120-letnia historia wielkopolskiej linii i wiele zabytkowych składów w taborze (wraz z parowymi lokomotywami) robią wrażenie na podróżnych. Takich atrakcji w naszym kraju znajdziemy więcej.

Atrakcja dla miłośników kolei

Kiedyś Średzka Kolej Powiatowa łączyła Poznań ze Środą Wielkopolską. Dziś pasażerowie wąskotorówki mogą korzystać tylko z jej 14-kilometrowego fragmentu od stacji Środa Wlkp. Miasto do stacji Zaniemyśl – chętnych na taką przejażdżkę jednak nie brakuje. 1 maja rozpoczął się kolejny sezon kursowania zabytkowej kolei, który potrwa do 24 września. Pociągi kursują jednak tylko w niedziele i to jedynie dwa razy w ciągu dnia. Wyjazdy ze Środy Wielkopolskiej odbywają się o 10:30 i 14:30, a w drogę powrotną z Zaniemyśla pociąg rusza o 12:30 i 16:30. W wakacje składy wyjadą na tory także w soboty i święta, dodany do rozkładu zostanie także jeden wieczorny kurs. Na razie wszystkie przejazdy obsługiwane są lokomotywą parową, której widok jest nie lada atrakcją dla pasażerów.

Cena biletu normalnego na przejażdżkę w jedną stronę wynosi 30 złotych (w dwie strony trzeba zapłacić 10 złotych więcej). Na trasie, podobnie jak w PKP Intercity i Polregio obowiązują ulgi ustawowe.

Długa historia i zabytkowe parowozy

Wielkopolanie pod zaborem pruskim korzystali z niej jeszcze pod koniec XIX wieku i od tamtego czasu tabor wygląda na niemal niezmieniony. Oczywiście, używane obecnie pociągi są już nieco nowsze – pochodzą najczęściej z lat 50. i 60. XX wieku. Najstarszym użytkowany wagon pochodzi z 1929 roku, a oba wykorzystywane do dziś parowozy – z 1951 i 1955 roku. „W odróżnieniu od innych kolei wąskotorowych, kolejka średzka zachowała w pełni historyczny tabor oraz infrastrukturę, które można podziwiać do dziś” – czytamy na stronie atrakcji.

Źródło: epoznan.pl/zwielkopolski24.pl
Proszę czekać ...

Proszę czekać ...

Proszę czekać ...

Proszę czekać ...